• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tar de med skatt i ansökan av lån?

Henrik Hansen

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 Augusti 2020
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Ifall jag anger min månadslön vid ansökan, ska det vara brutto eller netto? Tar bankerna hänsyn till skatten eller?
Jag hade förra året 145K i lön innan skatt (12K /månad)
Detta år 156K innan skatt (13K /månad)

Då jag skriver in lönen ska det vara 13K eller ska jag dra av skatten, så det blir cirka 8K? Eller kontrollerar bankerna detta själva? Känns ju lite märkligt om de inte gör det.
Är ju stor skillnad på 13K och 8K... om nu månadsbetalningen blir cirka 1K per månad, och de ser att 13K – 1K – 3K (hyra) = 4K, kanske de tänker hmm han har inte råd att betala, och avslag, eller hur funkar det? Är det automatiskt?

Är så jäkla paranoid över detta med lån
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Ifall jag anger min månadslön vid ansökan, ska det vara brutto eller netto? Tar bankerna hänsyn till skatten eller?
Jag hade förra året 145K i lön innan skatt (12K /månad)
Detta år 156K innan skatt (13K /månad)

Då jag skriver in lönen ska det vara 13K eller ska jag dra av skatten, så det blir cirka 8K? Eller kontrollerar bankerna detta själva? Känns ju lite märkligt om de inte gör det.
Är ju stor skillnad på 13K och 8K... om nu månadsbetalningen blir cirka 1K per månad, och de ser att 13K – 1K – 3K (hyra) = 4K, kanske de tänker hmm han har inte råd att betala, och avslag, eller hur funkar det? Är det automatiskt?

Är så jäkla paranoid över detta med lån
Alltid brutto inkomst(lön)!!!
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 806
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Det brukar ju framgå och om inte så är det bruttolönen du ska ange. Men det framkommer ju när de gör en kreditupplysning. Därav undrar man lite varför man ska kryssa i att man försäkrar att uppgifterna man lämnar är sanna, eftersom de ändå kan kolla upp det. Bästa är att vara ärlig bara rakt igenom om inte annat. Lycka till. Vart hade du tänkt ansöka?
 

Henrik Hansen

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
22 Augusti 2020
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Det brukar ju framgå och om inte så är det bruttolönen du ska ange. Men det framkommer ju när de gör en kreditupplysning. Därav undrar man lite varför man ska kryssa i att man försäkrar att uppgifterna man lämnar är sanna, eftersom de ändå kan kolla upp det. Bästa är att vara ärlig bara rakt igenom om inte annat. Lycka till. Vart hade du tänkt ansöka?

Tänkte via Lendo, 85 000kr. Har inga tidigare lån, förfrågningar, eller sådant. Tror du det går?
 
I

Inte så konstigt

Gäst
Poäng: 0
Ifall jag anger min månadslön vid ansökan, ska det vara brutto eller netto? Tar bankerna hänsyn till skatten eller?
Jag hade förra året 145K i lön innan skatt (12K /månad)
Detta år 156K innan skatt (13K /månad)

Då jag skriver in lönen ska det vara 13K eller ska jag dra av skatten, så det blir cirka 8K? Eller kontrollerar bankerna detta själva? Känns ju lite märkligt om de inte gör det.
Är ju stor skillnad på 13K och 8K... om nu månadsbetalningen blir cirka 1K per månad, och de ser att 13K – 1K – 3K (hyra) = 4K, kanske de tänker hmm han har inte råd att betala, och avslag, eller hur funkar det? Är det automatiskt?

Är så jäkla paranoid över detta med lån

I ärlighetens namn, din lön är urusel, byt jobb.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Man brukar ange lön innan skatteavdrag har jag för mig, men står vid ansökan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp